Page 4 - Füge Demirok Nurolsanat
P. 4

FÜGE DEMİROK’un Resimlerinde
        Peştamalin Asimetrik Estetiği

                                                                                                                                                            Lütfiye Bozdağ

        Füge Demirok, aile köklerinin uzandığı coğrafyanın geleneksel motiflerini son dönem resimlerine konu ediyor.
        Karadeniz bölgesinin peştamal desenleri ve renkleri, asimetrinin estetiği olarak karşımıza çıkıyor. Demirok resim-
        lerinde, daire, kare, üçgen gibi geometrinin sabit biçimlerini kullanmasına rağmen, aynı zamanda bilinçdışı bir et-
        kiyle, belleğinin dışavurumu olarak asimetrinin egemen olduğu bir soyutlama içinden plastiğini kuruyor. Asimetri,
        Füge’nin resimlerinin en temel yapısı olarak, tuvalden üç boyutlu forma geçildiğinde heykellerinde de karşımıza
        çıkıyor. Sanatçının heykellerindeki asimetrik biçim arayışlarına paralel olarak, tuval resminde renk üzerine yaptığı
        araştırmalar ve denemeler, bu sergide, öne çıkıyor.

        Demirok’un resimleri; plastik tadın matematik görsellikte vuku bulması, bir yandan Selçuklu tezyin sanatının geo-
        metrik biçimlerini hatırlatırken diğer yandan çağdaş sanatın, geometrik soyutlamaları içindeki çeşitli varyasyonları
        olarak okunabilir. Füge sadece Karadeniz peştamallarından değil aynı zamanda bu coğrafyanın Selçuklu sanatının
        yalın, minimal sonsuzluk düşüncesinden de etkilenmiş, saf bir estetik anlayışa yöneliyor. Bu arayışın içinde sadece
        plastik ögeler değil, onların yanı sıra sezgisel boyutu da ağır basan, kültürel ve felsefi bir düşünsel arka planın da
        olduğunu görüyoruz. Selçuklu tezyinat sanatı ve bu sanatın temellendiği geometrik biçimlerin kurgusu Selçuklu-
        dan Osmanlıya İslam estetiğindeki matematiksel geometriye denk düşüyor.


        Geometrik tezyinin İslam’daki sonsuzluk kavramıyla ortaya çıkan düşüncenin plastiği olarak Füge’nin resimlerinde
        kullandığı altın yaldız ve varak karıştırılmış renk kullanımı Anadolu uygarlıklarının ve çok kültürlü İstanbul
        kentinin sanatçının belleğinde oluşturduğu kültürel bilinçdışının açığa çıkmasından başka bir şey değildir. Bu çok
        kültürlülüğün içinde, eski İstanbul’un ikonografik geçmişi ve aynı zamanda metafizik ve kozmik bir dünya tasav-
        vurunun izlerini de taşıdığı görülmektedir.

        Asimetrik düzenlemelerin egemen olduğu tuvaliyle Demirok, modern fiziğin belirsizliğine ve rastlantısal oluşum-
        lara bırakıyor kendini. Bu rastlantısal varoluş çizginin ve rengin etkisiyle metafizik ve tinsel bir aura, zamansızlık
        ve sonsuzluk duygusu uyandırıyor.


        Sanatçı, geometrik çizgi ve desenlerin ritmi ile oluşan kompozisyonlarının içine asimetriyi eklediğinde düzen-
        sizliğin düzenine ulaşıyor. Kusur sözcüğünün aslında kusurluluktan ziyade gereklilikten geldiğini vurgulayan
        Demirok, asimetrinin aslında kendisi için neredeyse mutlak simetri anlamına geldiğini ifade ediyor. Düzenin aslın-
        da düzensizlik içinde bir varoluş olduğunu ve İngiliz şair Robert Herrick’in (1591-1674) “Delight in Disorder” şiirini
        referans vererek, düzensizliğin kendi içindeki ahenkli ve dengeli şiirselliğinin verdiği hazzın ifade edildiği dizelerin
        kendisini çok etkilediğini vurguluyor ve bu anlayışın etkisiyle tuval resimlerinde peştamalın asimetrik estetiğini
        plastik dil üzerinden yorumluyor.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9